Waist to Height Ratio

Tertengok kat TikTok sorang doktor ni cakap, menilai orang guna BMI tu kurang tepat. BMI ni berat badan bahagi tinggi. Kalau dapat 18 hingga 24 kiranya kita sihat.

Tapi doktor tu kata kurang tepat kira macam tu.
Sebab ada orang yang berat tapi berat otot. BMI dia tinggi tapi sebab otot dia besar. Dia tak obes tapi besar macam Christ Hemsworth macam Henry Cavill (saya sebut nama artis je la. Kalau sebut nama jiran saya nanti awak tak kenal pulak).

Cara yang lebih tepat untuk menilai tahap sihat seseorang menurut doktor itu ialah guna Waist-to-Height Ratio. Caranya ukur lilit perut bahagi dengan ketinggian badan. Badan yang sihat mesti dapat antara 0.4 hingga 0.49. 

Bila dengar ni kan saya rasa memang betul la cakap doktor ni.
Sepanjang hidup saya diet ni, saya asyik timbang je.
Dan bila berat tak turun saya jadi stress dan kecewa yang teramat sangat.
Sebab saya dah cut sugar, cut carbs; tak sentuh langsung makanan yang saya suka makan selama ni, minum air masak je sepanjang hari, telan sayur banyak sebab makan suku suku separuh. Last-last tak turun pun berat. Dah buat apa aku menderita tak makan sedap selama ni.
Kecewa punya pasal saya pun drive thru mekdi dan beli kek coklat.
Makan sedap gemuk, tak makan sedap pun gemuk. Baik makan sedap.

Tapi apa yang saya tak check ialah measurement.
Mungkin badan dah susut tapi berat tak berubah.
Berat tak berubah sebab otot naik dan satu lagi bila stress badan tampung air untuk kekalkan kawasan yang lemak dah dibakar (ntah betul ke ayat ni). Sebab tu berat masih sama.

Lepas ni saya akan check saiz pinggang je.
Berat tak bole peduli sangat sebab memang mengecewakan.

Saya dah lama sangat dah diet on off selama 39 tahun ni, memang berat badan yang tak turun-turun itulah sabotaj utama usaha saya.

2 ulasan:

Komen la sikit ^^