Turun 3 kilo

40 hari diet moderately dan berjalan 2km sehari, berjaya turun 3kg.


Sebelum ni saya minum 2 botol jus kurus terung. Takde 1kg pun turun.

Katanya tak payah berlapar, makan macam biasa yada yada bole turun sampai 4kg sebulan.

Saya makan moderately takde satu apa kesan pun. Memang scam. Ada sebotol lagi tu, malas nak makan. 2 botol pun takde kesan apa. 

Cara saya usaha kuruskan badan kali ni :

Makan pagi : 
- rolled oats masak ngn susu, atau; 
- telur rebus/ separuh masak + kicap

Tengahari :
- nasi berlauk suku suku separuh 
- nasi sesenduk je, ayam dua ketul, sayur separuh pinggan
- kalau malas mkn byk sayur buat suku pinggan sayur, suku pinggan lagi buah

Petang :
- biasanya lapar, makan nasi berlauk suku suku separuh jugak

Malam :
- nasi goreng sesenduk

Apapun diet saya ni moderate je. 

Kalau tetibe nak makan apa-apa saya alan delay sehari dua. Kalau craving juga saya makan je la tapi separuh dari biasa. 

Dan kalau makan benda sedap (berkalori tinggi) saya akan pastikan minum air kosong je sepanjang hari tu. Kalau minum berkalori tinggi, jangan makan manis dah sepanjang hari itu.

Lepas makan/minum yg berkalori tinggi saya pastikan tak makan/minum apa-apa dah sekurang-kurangnya dua jam. Pastu baru bole makan/minum apa-apa.

Itu diet.

Workout pula:

Tak workout pun. Cuma berjalan 2km sehari atau paling kurang 40 minit.

Saya cuba 30 minit berjalan tapi takde rasa apa. Bila 40 minit baru rasa penat.

Ada sains di sebalik kenapa berjalan bukan berlari, tapi saya malas nak explain sebab complicated dan saya tak pandai nak explain dengan bahasa mudah. 

Berlari akan bakar gula, berjalan akan bakar lemak. 

Sainsnya ialah semasa berlari badan guna tenaga dengan banyak dan cepat, badan tak sempat nak tukarkan lemak kepada tenaga, jadi kena gula.

Manakala berjalan pula tenaga digunakan perlahan-lahan. Jadi badan bole guna lemak sebagai bahan bakar.

Namun begitu (hmm ni malas explain ni sebab banyak sangat kesinambungan) sebelum badan guna lemak, badan tetap akan guna gula dulu.

Sebab tu kalau nak bakar lemak (kurangkan berat badan) kene berjalan lebih dari 30 minit. 

Kalau korang search gugel, banyak artikel yang saling bercanggah. Macam anti-vaksin vs pro-vaksin, bumi bulat vs bumi mendatar etc.

Apapun pengalaman saya, kalau saya joging 60 minit habis jogging tu saya penat 10 minit.

Tapi kalau berjalan 60 minit habis berjalan tu penat dia tak habis-habis sampai 3 jam pun penat lagi. 

Penat dia bukan macam mengah², tapi macam slow-burn gitu. Oleh itu saya pilih berjalan. Lagipun berjalan ni lagi senang dan enjoy berbanding berjoget.

Mungkin bila dah 60kg nanti bole la jogging. Badam gedempol macam ni memang tak syok berjoging.

Apapun ini usaha saya je la.

Saya pun tak mahu paksa diri sebab saya tahu saya ni macam mana. Saya nak turun slow-slow je. Target 1kg sebulan je. 

Slowly yet surely.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen la sikit ^^