Tanam Pokok Bendi

Beberapa hari lepas saya ada semai benih bendi yang saya beli tahun lepas.
Benih tu dah lama maybe dah tak elok.
Alhamdulillah, tumbuh juga beberapa tunas (tunas ke nama dia?)

Ada satu tunas yang besar dah patut dialihkan.
Malangnya takde pasu. Hahaha.
Nak tanam sangat tapi tak ready.

Akhirnya harini saya alihkan je dia ke dalam satu polybag yang dah sedia ada tanah dari pokok bendi tahun lepas yang dah mati.


Inilah tunasnya.
Duduk dalam ni dulu ya sementara saya beli pasu lain.
Yang lain tu tak berapa besar. Tengok dulu dorang berjaya tumbuh ke tak.


Ini pula pokok lengkuas.
Dah makin banyak daunnya.
Pasu macam tak cukup besar kan.
Nanti la kita tengok macam mana...

Alang-alang dah tunjuk ni, meh kita jenguk kangkung.


Dah lebih dua minggu sejak last dipetik.
Sihat daunnya. Mungkin sebab asyik kene hujan.
Takde bintik-bintik putih tu.
Dah bole petik dah ni kan. Esok la petik.


Ni pun kangkung dia tumbuh menjalar.
Saya ada baca kangkung yang dah tua akan menjalar.
Kemudian akan berbunga.
Pastu keluar biji benih.
Saya nak tengok sangat bunga dan biji benih kangkung ni.

Bila tengok hasil kecil yang menjadi macam ni kan, rasa nak jadi petani.
Mesti best kan jadi petani.
Tanam sendiri, makan sendiri.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen la sikit ^^