Tempat Letak Hanger DIY Guna Batang Paip

Beberapa tahun lepas saya ada buat tempat letak hanger menggunakan kayu.
Asalnya kayu tu ialah tempat sidai tuala yang design macam tangga yang nampak estetik sangat tu.
Tapi bila sampai low kualiti je.

Kayu ringan sangat, kasar macma tak digosok.
Pastu selalu je jatuh.
Memang mengecewakan.

Jadi saya potong balik kayu tu jadikan tempat simpan hanger anak-anak.

Hanger anak-anak saya ni banyak, saiz kecik dan ada dua jenis.
Satu yang biasa; guna untuk gantung seluar.
Satu lagi yang ada hook kat leher; guna untuk gantung baju.
Senang simpan sepasang.

Jadi saya bina tempat letak hanger tu untuk memudahkan buat keje.
Korang paham la kan, hanger ni suka sangkut sesama sendiri.
Elok-elok keje bole siap 10 minit, jadi 20 minit sebab nak layan dorang punya sangkut.

Kini tempat simpan hanger tu dah nak roboh dah, jadi nak buat baru.
Ada nampak kat shopee orang guna batang paip, dia jual RM28 camtu.
Okay juga tapi dorang buat ada satu ruang.
Saya nak double sebab ada dua jenis hanger kan.
Nak beli dua buah, makan ruang pula. Dah la rumah kecik.

Jadi better buat sendiri ikot design yang lama tu.

Pagi tadi pergi hardware beli barang.
Tau tak berapa kos barang?
RM24. Hahaha. Hampir sama dengan harga barang dah siap.
Takpe, benda DIY memang tak murah.

Petang tadi bermula la proses memotong paip.


Suami buat semua kali ni. Saya tukang layan dan tukang larang anak.

Siap potong, test dulu tengok muat tak.

Inilah dua jenis hanger.
Yang kuning tu jenis biasa, yang hijau tu ada hook kat leher, bole sangkut hanger kat situ.

Siap!

Ini la kejadian dia. Macam tak impressif pun rupa dia kan.
Yang penting berfungsi dengan optimum.

Ini la tempat simpan hanger yang lama yang saya buat sendiri.
Saya paku-paku je sebab paku je ada masa tu.


Kalau korang nak buat, ini la design dia.
Yang 7 inci tu semua kene tukar kepada 6 inci je, baru muat hanger kanak-kanak.

Saya pakai paip 15mm.
Tee tu nak 4 biji dan elbow nak 8 biji (in case korang tak faham lukisan saya).

Ini lukisanyang sama saya wasap kepada suami, tu yang lebih kurang je lukis tu.
Kalau nak buat juga sila la ya.




2 ulasan:

Komen la sikit ^^