Selimut Kait

Harini takde baju nak basuh. Baju anak dah basuh semalam. Baju saya dan suami ada beberapa helai je dalam bakul tu.

Bila tak basuh baju, saya akan basuh tudung ke, pakaian dalam ke, alas kaki ke, tuala ke, cadar ke, selimut ke. Macam tak lengkap je rumah bila ampaian tu takde jemuran.

Tetiba teringat pula selimut yang saya kait sepanjang tahun lepas. Selimut tu saya kait untuk dipakai pada musim sejuk, musim hujan. Setahun baru siap selimut tu. Siap pada Januari lepas.

Walaupun dah siap saya tak pernah pakai sebab masa siap tu musim panas. Pastu masuk pula el nino. Memang takde maknanya selimut tu diperlukan. Ni dah start hujan dan sejuk malam-malam ni bole la selimut tu berbakti.

Jadi harini saya basuh la selimut tu. Cara saya basuh selimut kait ialah dengan lipat dulu selimut tu dan masukkan dalam laundry bag. Pastu masuk dalam mesin basuh dan pasang setting "delicate" atau sesetengah mesin basuh panggil "gentle". Saya tak pakai sabun sebab tak kotor pun selimut tu, cuma belom pernah basuh selepas siap kait haritu. Dah siap tu, keluarkan dari laundry bag dan jemur kat tempat teduh.


Sepatutnya jemur flat lay, tapi tak pandai jemur gitu kat rumah ni, saya jemur kat ampaian macam ni je. 

Masa siap kait haritu nampak biasa-biasa je selimut ni. Tapi bila jemur under natural light ni nampak lawa bukan main. 

Dalam gambar ni tak selawa objek sebenar. Yang dilihat secara live lagi lawa.


Selimut ni amik masa setahun baru siap. Dan guna 34 gulung benang. Selimut ni simple je nak buat. Saya guna double crochet dari awal hingga akhir. Pastu tepi dia saya guna single crochet beberapa row. 

Purple bukan warna saya, tapi ntah kenapa nak kaler purple kali ni.

Tahun ni saya nak buatkan sehelai selimut untuk adik saya dan kebetulan dia nak purple. Alamak, tersama pula. Duk cari idea ni nak buat selimut purple yang macam mana untuk dia.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen la sikit ^^