Masak Sup Ayam

Harini takde apa dalam peti kecuali ayam. Sayur pun dah takde kecuali carrot. Saya tak minat carrot, tapi masuk je sikit² dalam masakan supaya dapat juga zat dari carrot tu sikit².

Jadi tengahari ni saya masak sup ayam je. Caranya mudah sangat. 

4 ketul ayam saya taruk dalam periuk kecik pastu taruk air bagi tenggelam ayam. Bawang merah 2 biji belah 4, bawang putih 2 ulas diketuk dan halia beberapa hiris (saya suka letak sampai 4-5 hiris). Taruk juga cengkih, bunga lawang dan kayu manis. Tiga beradik ni saya taruk sikit je sebab tak mahu rasa kuat. Rebus semua bahan ni tadi dengan api perlahan. Bila ayam dah empuk, tutup api dan taruk garam secukup rasa. Siap.


Itulah cara saya buat sup ayam. Simple² je.

Masa makan nanti perasakan sikit dengan lada hitam. Biasanya saya renjis lada hitam atas nasi bukan atas sup. Sedapppp.

Ni je la lauk harini, makan dengan nasi panas. Rasa janggal je sayur takde. Rasa tak cukup makan. Haha
Tapi saya takkan tambah nasi sebab tengah jaga makan.

Malam pula macam biasa buat nasi goreng merah untuk anak-anak dan saya makan nasi putih sup ayam, cuma tambah telur dadar sebab ayam dah habis kene bedal tengahari tadi. Huhuhuuu

Baki sup tu saya frozenkan manalah tahu nanti ada hari malas masak, panaskan je baki sup tu makan dengan telur dadar.

Esok pagi pergi pasar beli sayur. Nak sayur apa kali ni? Pak Choy pun okay.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen la sikit ^^