Blog vs Instagram

Sebenarnya ada banyak je gambar kaklong nak upload dalam instagram tu. Tapi bila tengok gambar² tu tak berapa nak lawa, kaklong batalkan je hasrat. Kat ig semua orang upload gambar yang lawa². Kalau tak lawa tak dapat like. Bila takde like rasa segan pulak upload gambo tadi. Itu kaklong la. Korang ok je kot.

Tapi kalo kat blog ni nak taruk gambar apa pun bole. Takde komen, takde respon, takde orang baca pun tak rasa apa sangat. Tu yang rasa seronok je merepek kat blog. Pastu gambo tak lawa pun takpe, asalkan gambo.

Lagipun blog ni, pembaca pilih nak baca ke tak, nak tengok ke tak, nak follow ke tak. Kat instagram, instagram yang pilihkan untuk kita apa yang kita nak tengok, tak ikot susunan waktu post, dan bukan semua post kita nampak. Feed dia tak telus. Pastu ada la orang konon² dia follow, padahal dia dah mute dah pun kita ni. Tu yang kaklong ada 2k follower, tapi yang like 60 je? Mana yang lain? Hahaha.

Ini bukan batak like ke apa...
Tapi bila ada 2k orang follow, maksudnya dia nak tengok la post kita kan. Kurang² separuh dari mereka (yakni 1k) bagi like. Ini macam sikit sangat je. Adakah mereka tak aktif kat ig, memang tak suka like post sapa² atau instagram tak tunjuk pun post kita kepada mereka.

Walaupun takde peduli sangat like tu, tapi bilangan like tu membuatkan kaklong teragak² untuk post gambar seterusnya. Memang la orang cakap "ala post je, ig kita kan sukati kita la". Tapi ig tu dah jadi macam satu exhibition. Untuk tontonan umum.

Maybe instagram tu kaklong jadikan photo album je. Untuk gambo lawo². Kiranya dah curated la. Blog ni pula tempat yg ikhlas dari hati. Taruk je apaa nak taruk. Betul tak?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen la sikit ^^