3 Tips Supaya Rumah Sentiasa Kemas

Seperti yang dijanjikan harini kaklong nak share 3 Tips Supaya Rumah Sentiasa Kemas.

Bole je nak bagai 10 tips, tapi bagi 3 dulu la. Kalo korang berjaya buat 3 ni pasti rumah korang jauh lebih kemas dari sebelomnya.

1. One Minute Rule

One Minute Rule ni ialah "kalo kerja tu bole buat kurang dari satu minit, buat sekarang." Jangan tangguh atau kumpul banyak baru buat.

Contohnya basuh pinggan n cawan, susun pinggan kat rak, lap sinki atau dapur, simpan mainan anak dalam bakul, apa² je la yang bole siapa dalam satu minit, korang buat je time tu juga. Dengan cara ni, rumah akan nampak kemas je manjang.

2. Setiap Barang ada Tempatnya

Tetapkan tempat untuk setiap barang yang ada dalam rumah tu. Pastu setiap kali nak letak pastikan letak kat tempat yang sama yang telah korang tetapkan tadi. Jangan letak merata² pastu fikir jap lagi la simpan. Memang takkan simpan punya.

Contohnya time masuk rumah terus sangkut kunci kat penyangkutnya, jam tangan taruk dalam laci, beg sangkut kat tepi katil, pakaian tu tanggalkan terus masuk dalam bakul baju kotor, Jangan campak semuanya atas katil, rehat² dulu, mandi, makan, borak² pastu nak masuk tido baru simpan barang. Tapi rasa cam malas pulak nak simpan lalu tolak je semua tu dari katil lalu tido. Tu yang buat jadi selerak.

Pendek kata setiap benda yang kita amik dari "tempat itu", kat "tempat itu" la kita letak balik. Jangan letak kat sana sini "buat sementara waktu" sebab karang tak ingat dah letak mana tadi. Tak pon "buat sementara waktu" tu dah jadi permanent.

Time shopping pun kalo berkenan kat satu "benda ni", sebelom beli fikir dulu kat mana nak letak "benda ni". Kalo takde tempat, jangan beli. Kalo beli juga pun bole je, tapi nanti sama ada dia duduk dalam stor sampai 10 tahun ataupun rumah nampak berselerak dengan macam² barang.

3. Bakul

Bakul adalah alat paling best untuk elak rumah berselerak.

Kalo bole semua benda ada bakul masing². Dalam laci pun ada bakul atau compartment untuk asingkan barang² yang sama jenis. Ini supaya time nak cari barang tu, buka je laci terus nampak. Takde la berselerak dalam laci.

Angkat kain dari ampaian masukkan dalam bakul, jangan taruk atas sofa atau atas katil. Ada sorang kenalan kaklong tu dia malas nak uruskan baju, dia taruk je baju dalam bakul mengikut jenis (tshirt, tudung, seluar, baju kurung etc). Nanti bila rajin baru dia lipat dan iron baju² tu.

Stok makanan kat pantry tu masukkan dalam bakul ikot jenis seperti rempah, mi+pasta+beras pulut, kekacang, kicap+sos, makanan dalam tin, makanan organik, etc. Nanti nak amik, tarik je bakul yang berkaitan dan simpan balik. Kalo berselerak pun dalam bakul tu je la. Rak pantry tu nampak kemaa je dengan bakul² berlabel.

Kat bilik stor tu, kalo ada almari atau rak, taruk barang² stor tu dalam bakul dan labelkan baru susun atas rak. Nak cantik sikit bole cari container berpenutup tu ataupun kotak. Camtu lagi ok, boleh bertindan², jimat ruang. Jangan lupa labelkan, nanti kene buka setiap satu pula cari barang. Pastu jangan la pakai simpan je barang kat mana² bakul. Ikot label la, baru senang cari nanti.

Haaaa..
Itu la 3 tips dari kaklong.
Senang kan..

One Minute Rule untuk pastikan kerja tak menimbun yang buatkan kita lagi malas nak buat nanti.

Setiap barang ada tempatnya, supaya rumah tak berselerak dan mudah cari barang.

Guna bakul untuk simpan/letak semua barang. Biar rumah kita berbakul² pun takpe asalkan lantai, meja, rak dan laci yang berselerak.

Semoga bermanfaat :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen la sikit ^^