Review Filem : The Circle

Salam

Awal giler kitorang menonton filem ni.
Sekarang baru tulis.

Review tu semua SPOILER, tiada tulisan pink.


Filem The Circle
Sinopsis Filem The Circle

Mengisahkan gadis pinggir bandar yang dapat pekerjaan di syarikat besar, The Circle. Kehidupannya yang serba ringkas berubah kerana perlu beradaptasi dengan lifestyle kat sana yang sangat berteknologi tinggi sehinggalah sesuatu yang tak baik telah berlaku membuatkan dia melakukan satu kesilapan ringkas yang mengubah hidupnya.

Review:

Bagi Kaklong la kan..
Tak best sampai Kaklong takde perasaan nak cerita.
Namun demi tanggungjawab sosial, kugagahi juga menulis review ni. T___T

Idea best!
Jalan cerita best!
Lakonan Emma Watson best!

Yang tak bestnya dari sudut persembahan.
Sori, Kaklong tak tau term yang tepat.
Bukan budak seni, cuma penonton biasa je.

Trailer dia jauh lebih best dari movie.
Trailer dia tu la yang buat Kaklong eager sangat nak tengok.
Pastu minit demi minit kecewa sehingga ke babak terakhir.
Babak terakhir dia tu pun macam, "hah? Dah abes ke? Apa ending dia..?"
Tak syok :(

Okay, sebenarnya takde la tak best sangat.
Cuma meletakkan dua bintang iaitu Tom Hank dan Emma Watson dalam cerita yang hanya macam ni je garapannya macam tak berbaloi. Mereka berdua ada huge talent kot untuk dipersiakan dalam filem seperti ini.

Babak demi babak dipersembahkan dengan tersangat simple.
Skrip pun ringkas giler.
Macam asal buat je atau budget movie.
Itu pendapat Kaklong la.
Macam potong daging dengan pisau tumpul.
Daging tu terpotong juga tapi tak puas.

Penyampaiannya juga sangat cetek bak kata kawan Kaklong, "hanya di permukaan sahaja"
Diakui kita dapat rasakan ketakutan yang ingin disampaikan, tapi tak berapa dalam.
Sangat tohor.

Seolah-olah ia diarahkan oleh amatur.
Kalau ini ialah hasil projek akhir tahun, ia dah dikira cukup bagus.
Ke memang diarahkan oleh amatur.?
Sori, Kaklong tak check siapa pengarahnya.

Filem ni diambil dari novel kan.
Mungkin baca novel lagi best dari tengok filem ni.
Adakah Kaklong patut beli novel dia..?
Jeng jeng jeng!

Klimaksnya ialah apabila Mae amik keputusan untuk U-turn.
Time tu Kaklong excited giler la nak tengok apa yang bakal dia buat.
Dan....
Ya...
Apa yang dia buat tu memang hebat..
Tapi cara penyampaian tu tak cukup la...
Entah la, macam terlalu straight forward.
Sepatutnya garapan tu lebih kemas lagi..
Ni tumpul je aku tengok.

Okay la nak puji la sikit.

Lakonan Emma bagus.
Dia faham watak tu dan kata-kata dia sangat convincing.
Terutama semasa dia buat public speaking, memang nampak sangat dia excited dan believe in herself.
Masa dia bagi cadangan dalam mesyuarat tu pun sangat meyakinkan.

Filem ni boleh sangat dibuat dengan lebih baik dan lebih rapi.
Skipnya patut ditebalkan sikit dengan perbualan yang lebih santai dan mesra sehingga terikat tali persahabatan antara Mae dan Ty Lafitte sebelum diberi kepercayaan dibawa melihat rahsia The Circle.

Plot Mae ragu-ragu tentang transparent sehingga dia bertukar fikiran dan yakin dengan pilihannya boleh dikembangkan lagi dengan buat dia berfikir sendirian ke, flash back ke, tengok berita ke, tengok masyarakat sekeliling ke sehingga dia yakin dengan keputusannya itu. Dalam filem ni semuanya nampak terburu-buru.


Ye la, kalau kita yang tak pandai apa-apa pasal seni pun nampak macam mana nak kembangkan cerita, apalagi Hollywood kan.
Tu la yang buat Kaklong rasa macam sedang tengok budget movie.

Namun begitu; mungkin juga filem ni dibuat untuk tontonan remaja.
Supaya para remaja berminat menonton dari awal hingga habis dan secara tak langsung buatkan mereka faham impak buruk yang bakal berlaku apabila identiti kita dapat diakses oleh semua orang tanpa had. Mungkin ia bole buat para remaja berfikir dan lebih berhati-hati menggunakan teknologi..

Logik juga.
Kalo filem ni dibuat dengan berat dan detail dan banyak dialog; remaja bukan suka sangat pun filem detail-detail ni. Remaja zaman sekarang suka yang ringkas dan straigh forward je.

Kehadiran Tom Hank pula mungkin untuk attrack golongan ibu bapa supaya mereka menonton dan memahami impak buruk teknologi terhadap anak-anak kesayangan mereka.
Pendapat Kaklong je la..
Tak semestinya betul. Hehe..

Kaklong pun tak tau nak rate macam mana..
Penyampaian tak bagus tapi content/ idea sangat bagus..

Bagi 5/10 (markah banyak kat idea dari novel dan lakonan)

Wassalam...

Ulasan Filem : Alien Covenant

Salam.

Artikel ni ada spoiler yang berlambak-lambak.
Kali ni Kaklong tak pink-kan spoiler.


Alien Covenant 2017

Sinopsis Alien Convenant

Mengisahkan sebuah kapal yang bawa satu koloni besar termasuk sebuah/seorang android untuk ke planet lain untuk meneruskan hidup. Satu kemalangan telah berlaku yang telah membangunkan anak kapal. Kemudian mereka menjumpai sebuah planet yang seakan-akan bumi dan boleh didiami. Disebabkan ramai anak kapal tak berani nak tidur semula, mereka pun pergi ke planet tu untuk explore dengan lebih lanjut; mana la tau kot-kot boleh hidup kat sana? Apakah yang menanti mereka di planet tersebut?

Plot :

Mulai dari sini Kaklong akan bongkarkan plot dari awal hingga akhir. Spoiler pun penuh takde cover-cover. Oleh itu sila fikir masak-masak sebelum baca.

Kapal angkasa yang mereka naiki tu, semua manusia termasuk anak kapal pun tidur berpuluh-puluh tahun. Kapal tersebut dikendalikan oleh android bernama Walter (sama seperti David kalo korang tengok Promentheus). Namun kemalangan yang tak semena-mena tu membuatkan Walter terpaksa mengejutkan anak kapal, malang sekali kapten dia mati terbakar semasa kapal tu mengalami kerosakan, maka penolong kapten yang kelihatan lemah jiwa tu menggantikan tempat kapten.

Tiba-tiba mereka menerima satu signal berbunyi lagu orang putih. Pelik tu, cari punya cari akhirnya jumpa pun punca signal. Ia dari sebuah planet yang seakan-akan bumi dan sesuai didiami manusia. Kapten mengarahkan mereka ke sana, tapi pegawai tertinggi tak bersetuju, patut teruskan sahaja perjalanan seperti yang dirancang; namun ramai anak kapal rasa risau nak tidur balik selepas kemalangan tadi dan kes kematian kapten asal mereka. Akhirnya mereka pun bersetuju pi jenguk je planet tu.

Sesampainya ke planet tersebut menaiki kapal kecil mereka pun memulakan eksplorasi dan menjumpai ladang gandum. Semangat mereka membuak-buak dan tak sabar-sabar nak cari penduduk planet tersebut, Akibatnya 2 dari mereka telah terkena jangkitan habuk terbang. Sorang masuk melalui telinga, sorang masuk melalui hidung.

Salah seorangnya berjaya dibawa kembali ke kapal untuk dirawat. Malangnya, tiba-tiba tubik seekor makluk aneh dari badan pesakit. Salah seorang anak kapal terkejut gila babeng lalu kuncikan bilik tu bersama-sama dengan perawat yang tidak bersalah. Ntah dari mana datangnya keberanian dia pun masuk balik ke bilik tersebut untuk tembak makluk tu. Malangnya akibat kepanikan yang tak terkawal dia pi tertembak gas ke apa ntah, terus meletup kapal tu.

Satu kumpulan lagi yang on the way ke kapal terkejut tengok kapal dorang meletup dan salah sorang lagi anak kapal yang terjangkit tu pun keluar juga makluk asing dari tubuhnya. Tengah duk menembak makluk asing yang melocat-loncat tu, tetibe muncul sorang manusia menyelamatkan mereka. Orang itu adalah android bernama David (rujuk Promentheus). David bawa mereka ke tempat perlindungan dan menceritakan tentang peristiwa 10 tahun lepas dimana beliau dan Dr Shaw datang ke planet ni malangnya alien dan membunuh semua makhluk hidup dan Dr Shaw telah meninggal dunia. 

Kemudian alien yang meloncat-loncat tadi telah menyusup masuk dan membunuh seorang demi seorang dengan brutalnya. Akhidnya David mendedahkan bahawa beliau lah yang telah membuat penyelidikan terhadap makhluk ni dan akhirnya mencipta makluk alien yang ganas tu. Memandangkan David hanya android, maka dia takde perasaan dan menganggap manusia ni hanya bahan eksperimen biologi, tak ubah seperti kita manusia yang bereksperimentasi terhadap haiwan, serangga, bakteria dan virus. David juga yang telah mempergunakan biologi Dr Shaw untuk kajiannya. Kini beliau seolah-olah berminat dengan heroin tu pula mungkin sebagai pengganti Dr, Shaw.

Sedang Walter berkarate dengan David, kapal besar pun sampai dan mereka berjaya menyelamatkan diri; Walter pun sempat masuk. Alien yang degil tu cuba juga masuk, namun gagal dan mati di tangan heroin. Mereka berjaya meninggalkan planet tersebut.

Namun begitu (tak abes lagi rupanya) tengah sedap-sedap tidur, mereka dikejutkan dengan kehadiran alien yang sempat menjangkiti sorang lagi anak kapal. Sempat alien bunuh 2 orang. Mereka pun berhempas pulas menyingkirkan dia.

Akhir sekali, dua orang yang tinggal ni pun masuk tidur semula hingga sampai ke destinasi kira-kira beberapa puluh tahun lagi.

Review:

Tak best.
Perdictable dari awal hingga akhir.

Byk kelemahan kat plot.
Scene panik pun tak menjadi. Pelakon2 tu je yg panik, kita yg tonton ni tak rasa pun kepanikan tersebut. Tak rasa takut, tak rasa cemas, cuma tengok je.

Menyampah jugak tengok anak kapal tu panik sampai letupkan kapal sendiri, dan tindakan dia yg nampak sangat tak layak mengikuti ekspedisi ni sebagai anak kapal. Awal-awal lagi dah terpekik-pekik panggil kapten, pastu pergi lock kawan dia dgn mangsa alien tu. Lepas tu bole pulak buka balik pintu tu nak tembak alien. Dah lock, lock je la, pegi buka pulak. Bodoh betul. Sape approved dia join anak kapal? Ni mesti pakai kabel ni.

Pasti ada yang backup "ala, dia terkejut tengok alien, ganas pulak tu alien. Tu yang panik tak tentu pasal sampai letupkan kapal. Kalau kita pun gitu juga." Yer.. Memang la kita orang biasa-biasa ni akan terkejut gila nampak benda tu. Tapi mereka yang duk dalam kapal angkasa untuk berhijrah ke planet lain sambil bawa 2000 orang koloni bukan orang biasa-biasa. Mereka kan insan terpilih dan terlatih. Dah tau mendarat kat planet asing, of course la ada makhluk asing. Takkan la tak tau benda ni dan takde SOP untuk handle benda camni, Geram pulak aku tengok.

Kapten tu pun lemah sangat jiwanya (kapten yang sebenar tu awal-awal lagi dah mati, maka dia gantikan la. Maybe dia penolong kapten kot) Apa hal la penolong kapten lemah sangat macam ni? Time suami anak kapal bersedih pandai pulak dia suruh calm down. Tapi bila bini dia mati tau pulak dah trauma berjam jam. Sape la yang appoint dia jadi kapten.

Heroin tu pun nmpak takde sifat hero. Nampak sedih je 24 jam, langsung tak memberi semangat kpd penonton dan anak kapal. Lakonan yang mengecewakan; nampak macam memang berlakon. Kita yang menonton ni pun takde feel. Better lagi watak juruterbang senior tu; nampak gak karakter heroic dia tu.

Ada juga kesilapan yang sesaja je pi buat. Sebab kalo takde silap tu tak jadi la cerita. Logik la kan, dah sampai kat planet lain, walaupun sensor cakap environment ni sesuai untuk manusia, tapi takkan la keluar kapal tak pakai penutup muka / helmet angkasa tu kot. Walaupun ada oksigen semua, namun kita masih lagi kat planet yang tak tau didiami oleh siapa; mikroorganisma jenis apa. Nampak sangat cetek ilmu kat situ. Dah ler cetek ilmu, lagi berani nak bawa koloni pi planet yang tak tau asal usul.

Kaklong ada tengok dokumentari arkeologi yang jumpa makan Firaun kat Mesir tu mati akibat jangkitan paru-paru sebab terhidu kulat masa menjumpai makam tersebut. Itu yang berlaku kat planet bumi, tahun 60-1n atau 70-an kalau tak silap dan dia tu arkeologis, bukan biologis ke apa. Ni pergi planet lain boleh pulak selamba badak tak pakai protection apa semua. Nak je aku tampor sorang-sorang. 

Tak excited menonton filem ni sebab dah dapat agak dah apa akan jadi. Mengecewakan.
Ingat ada la juga scene atau flashback kisah David n Dr Shaw, rupa-rupanya dia bercerita dan scene berbual-bual je. Panjang pulak tu dia bercerita. Plot pun tak banyak dalam ni. Boring la sikit.

Scene last tu ada plot twist, tapi ntah kenapa kaklong dapat agak tu ialah David bukan Walter. Kenapa dapat agak? Ntah la mcm nampak sangat kot.

Scene last sebelum tidur ni macam sesaja je tanya pasal nk bina kabin tu. Elok pulak tu masa dah lock baru terfikir nak tanya. Bila Walter tak respon  baru tau itu adalah David. Cisss.. aku dah tau sejak dia naik kapal tu lagi. Tak tau la kenapa bole tau. Predictable sangat kot. Terutama time dia stapler-stapler muka tu. Nampak sangat kot dari reaksi muka dia tu.

Lagipun apahal tak pasal-pasal je tanya pasal kabin tu sebelum tidur? Macam takde apa-apa perbualan atau perkara yang menjurus kepada soalan yg tak pasal-pasal tu. Nampak sangat pakai tangkap muat je nak jadi plot twist konon. Soalan tu macam tak pasal2 je. Kaau pementasan sekolah buat skrip gitu bole diterima la kot. Cari la idea lain yg buat dia tau itu bukan Walter.

Tak baca sebarang review pun sebelom tengok filem ni sebab nak tengok dengan penuh excited.
Last last hampeh je dapat.

Kaklong bagi 4/10 je sebab tak best!

Wassalam

My Poor Bounce Rate T_T

Salam.

Tukar template lagi..
Semenjak wujudnya responsive template ni kan, makin tak syok je template2 yang ada ni..
Kenapa tak syok?
Sebab takleh nak edit..
Kalau nak edit juga bole, kene beli la yang full version punya..
Yang kita dapat free ni kebanyakan limited version.

Nak tukar font, tukar kaler , tukar width semua tu takleh la..
Kecuali kita terror tukar coding-coding tu..

Walaupun blogspot dah sediakan responsive template; tapi tak cantek.
Kaklong try guna haritu, macam hape jer.
Last-last guna yang third party juga.

Masa 20-an, Kaklong rajin je explore-explore coding ni
Sejak masuk 30-an ni dah tak berapa nak rajin dah..
Kalau bole semua nak orang buatkan, kita bayar je servis dorang.
Tanda-tanda penuaan maybe.. Haha..

Satu lagi mata kaklong dah tak berapa kuat nak menatap laptop lama-lama.
Lama sikit sakit kepala.
Lama sikit berair mata.
Dia nak rehat, kita bagi je la dia rehat.

Lepas Subuh tadi Kaklong cari template lain..
Malas juga nak tengok satu-satu. Grab je yang berkenan.
Walaupun takde la benar-benar puas hati, namun tukar je la.
Takpe, next time tukar lagi.
Huhuhu...

Dah lama juga Kaklong tak check Google Analytic.
LAst sekali akhir tahun lepas, dalam 60% camtu
Semalam check balik..
Terkejut aku. bounce rate sampai 83%
Terus rasa down sangat. :(.

gambar culik kat weknowyourdreams.com

Selepas melalui tempoh bertenang, Kaklong pun godek-godek blog; tengok apa yang tak kena.
Fikir punya fikir; akhirnya sedar.
Bounce rate tu tinggi apabila ramai pembaca tekan "back" atau "exit" (pangkah).
Apabila ramai pembaca yang tekan link link lain dalam blog kita, in shaa Allah bounce rate tu akan rendah.
Camtu la lebih kurang, walaupun ada penambahan beberapa faktor lain.

Oleh itu, nak kawal bounce rate kene cari jalan supaya pembaca tertarik tekan link lain, sama ada dalam entry atau selepas entry.

Dan kebiasaannya blog yang ada niche bounce ratenya rendah sebab link lain tu pun berkaitan dengan apa yang pembaca cari.
Contohnya, dia search "sport rim cantik dah murah". Lepas abes baca, dia pun ternampak link entry kita yang lain bertajuk "sport rim untuk gadis moden dan ceria"; "sport rima 2017", "sport rim paling hodoh pernah direka", "sport rim mahal hanya 3 orang sahaja dalam dunia memilikinya". Si pembaca tu pun berminat nak tau kerana berkaitan dengan pencariannya tadi.

Ini dapat dilihat dalam blog craft Kaklong.
Bounce ratenya cuma 11%.

Namun blog kaklongchan yang bersifat campur-campur je semua benda dalam ni susah la sikit nak kawal bounce rate tu.
Harap-harap lepas banyak entry tahun depan, terkawal la sikit percent dia tu.
Dapat 40% pun jadi la.

Okay..
Kaklong ni ada banyak sangat queu content nak tulis, namun masa sangat mencemburui diriku ini.
Kaklong teringin nak cakap je, lepas tu laptop ni menaip sendiri..
Haha.. Pemalas betul.
Kakak sulung sape la ni..

Wassalam

Kecukupan

Salam..

Pasti korang dah baca post dari Ustaz Hanafi ni kan..

Ustaz Hanafi

Entah kenapa rasa ustaz bercakap tentang diri Kaklong..

Kaklong dah berniaga online dari rumah selama 7 tahun..
Kini Kaklong rasa nak stop sebab dah boring..
Rasa nak buat benda lain pula.

Malangnya, sayang nak tinggalkan..
Mungkin sebab dah sebati dengan jiwa.

Oleh itu Kaklong cari jalan macam mana nak detach dari perniagaan ni.
Caranya senang je tau.

Kaklong cuma  perlu sewa ofis, pindahkan barang ke ofis dan gajikan seorang pembantu..
Itu je..

Tapi Kaklong tak buat-buat benda tu..?

Persoalannya kenapa?

Cik Abang pun dah pening dengan Kaklong..
Sekejap nak..
Sekejap tak nak..

Lepas baca kata-kata Ustaz Hanafi ni, baru Kaklong faham kenapa..

Kaklong rasa selesa dengan keadaan Kaklong sekarang..
Kaklong rasa cukup..
Hidup ni dan cukup.. Tak ada kekurangan..

Mungkin kalau sebut tentang kehendak, of course la kita mengkehendakkan macam-macam.
Nak rumah besar lagi..
Nak kereta besar lagi..
Nak anak..
Nak cantik dan sebagainya..

Tapi bila scan semula hidup ni kan..
Semuanya cukup..

Bila jumpa ofis yang sesuai, Kaklong duk fikir, susahnya kene pi ofis setiap hari sebelum staff pandai buat kerja.
Sedangkan sebelom ni Kaklong berniaga sambil golek-golek kat sofa tengok movie.
Bila rasa ngantuk tido je pada bila-bila masa..
Dah ada ofis, Kaklong kene lebih berdisiplin.
Belum kira lagi duit minyak, parking, bil air, bil api ofis tu..

Pastu counter back balik; jadi enterpreneur mesti la hadapi benda kecik ni..
Lagipun benda kecik je, semua orang keluar pagi2 pergi kerja..
Apa masalah..

Dan ia berterusan berbolak balik macam tu sampai la setahun dua..

Mungkin Kaklong perlu terima hakikat bahawa jiwa Kaklong ni tak sampai ke tahap mendambakan sesuatu yang sangat besar dan banyak..
Kerana bila Kaklong rasa cukup macma sekarang; dah takde selera nak banyak lagi..

Kadang-kadang Kaklong tengok dunia ni tawar je..
Takde apa yang Kaklong nak dah..

Ada suami yang jaga Kaklong dengan baik.
Ada tempat tinggal, ada kereta viva, ada duit belanja dari bisnes kecik..
Lepas tu... Takde apa dah nak..

Mungkin itu adalah satu sebab kenapa takde rasa enthusiasm dah nak apa-apa..

Teruk kan..

Biasanya orang tua je rasa macam ni..
Orang yang dah bersara..

Adakah Kaklong dah bersara?
Haha..

Tapi kan, menikmati kecukupan ni sedap tau..
Mungkin Kaklong perlu nikmati je hidup ni..
Instead of kejar dia..

Makin dikejar.. Makin dia lari..

Wassalam...

Nota ni ditulis kerana Kaklong sentiasa cara semangat dan motivasi untuk besarkan perniagaan ni; tapi tak dapat-dapat pun semangat tu. Mungkin kerana kecukupan ni sesuai dengan kemampuan Kaklong. Atau mungkin masanya belum tiba.. Mungkin...

Pengalaman Buka Akaun Semasa CIMB Tanpa Introducer

Salam..

Kaklong nampak kisah ni viral dengan #copypaste kat facebook.

BENARKAH????
Hari jumaat lepas akaun cimb isteri aku ditutup oleh pihak bank tanpa sebarang notis. Aku call ke hotline dan depa suruh terus ke cawangan dan berbincang dengan pegawai di cawangan tersebut.
Jadi hari ini aku dan isteri ke cimb kepala batas untuk bertanya alasan yang akan depa bagi. Bila Berjumpa pegawai dan dia macam dah jangkakan ketibaan kami. Bila isteri aku bagi ic dia,terus dia buka laci dan keluarkan surat siap dengan cek,katanya dari bank negara.
Aku tanya sebab apa akaun tu ditutup,pegawai berkenaan terangkan panjang lebar,cuma aku nak senarai pendek disini :
- Mulai 2017 bank negara tak benarkan lagi mana² akaun simpanan buat bisnes (Bisnes online).
- Tidak boleh ada transaksi yang banyak setiap hari,walaupun tak berniaga online.
- Akaun simpanan cuma boleh guna untuk terima gaji,bayar bil etc
Jadi aku nak pesan mana² peniaga online yang masih guna akaun simpanan (Akaun personal) silalah tukar ke akaun semasa (Akaun syarikat). Sebab kalau dah kantoi dengan bank negara,nama tu nanti tak boleh dah buka akaun cimb sampai bila².
Panjang juga aku persoalkan pegawai bank tu sampai dia mintak maaf 4 kali pada aku. Alhamdulillah!
Dan seperti biasa sempat juga aku cakap babi (perlahan) .
Alhamdulillah!

Betul ke tak betul?
Tak tau la..
Memandangkan tak dikreditkan kepada tuan empunya diri, Kaklong sendiri pun tak tau betul ke tak kisah ni..

Namun ia cukup mengundang rasa gundah gulana di hati ini kerana dah 7 tahun kot Kaklong berniaga guna akaun simpanan.

Sebenarnya Kaklong dah buka current account Maybank, guna adik sebagai introducer.
Sepanjang pengetahuan juga, CIMB pun nak ada introducer.
Tapi Kaklong takde kenalan yang ada current account bank ni?

Kenapa CIMB dan Maybank?
Sebab customer ramai guna kedua-dua bank ni.. Tu je..
Hehehe..

MyDebit CIMB

Semalam Kaklong redah je pi cawangan CIMB Chai Leng Park, Perai kat Jalan Baharu tu..
Kaklong bawa:

1) SSM terbaru yang 3 keping tu
    - lagi 2 keping korang boleh print kat pejabat ssm. Bagitau pegawai ssm tu yang korang nak guna untuk bank. Sebab pegawai bank tu cakap ada sejenis salinan tu tak boleh guna untuk urusan bank. Katanya yang bayar RM30 tu, yang Kaklong bayar RM13 ni bole guna sebab ada satu cop tulis yang ianya printed secara online. Untuk elakkan korang tersilap print dan kene buat keje berkali-kali (cari parking lagi, tunggu giliran lagi), better tanya betul-betul kat pejabat ssm tu.

2) MyKad

3) RM1000 cash

Masuk tu bagitau guard tu nak buka current account,
Terus direct berjumpa dengan pegawai dan dia buat semuanya..
Rasa macma terpinga2 juga. Kaklong dah bersedia untuk direject sebab takde introducer..
Tak sangka pula semuanya berjalan lancar.
Rezeki Kaklong la kot..

Proses isi dokumen tu amik masa dalam setengah jam juga la..
Sebab dia ada mention nak check CCRIS dan CTOS.

Selepas selesai dengan semua dokumen, pi amik nombor dan bankin RM1000 tu dalam no akaun yang diberi (no akaun kita la tu)

Kemudian amik nombor lagi untuk buat kad ATM.
Owh, ada kad ATM rupanya, Maybank punya takde.

Semasa isi dokumen tu dia ada tanya nak buka akaun ni untuk tujuan enquiry atau transaksi?
Kaklong sebut transaksi.
Tak tau la betul ke tak Kaklong sebut tu..

Mungkin sebab tu dia bagi kad ATM kot..
Kot2 je la.. Bukan reti sangat pasal bank ni..
Kalo silap betulkan Kaklong ya..

Lepas dapat kad, tukar number pin dan isi no telefon untuk tujuan cimbclick.
cimbclick katanya kene tunggu dalam seminggu baru dia akan maklumkan detail ke email..
So, Kaklong kene tunggu la kejap..

Itu la prosesnya.
Cukup senang..

Tapi rakan-rakan facebook kata dorang tak dapat buat macam tu.
Cawangan yang dekat denagn rumah dorang semua nak guna introducer.
Kaklong pun tak tau nak cakap camana..

Apapun, korang try la cari cawangan lain.
In shaa Allah akan dipermudahkan urusan..

Wassalam...

Review Filem : King Arthur : Legend of the Sword

Salam..

Tak rancang pun nak tengok wayang, ntah macam mana kaki ni pi masuk pawagam.
Filem yang paling dekat waktu tayangannya pada ketika itu ialah Alien dan King Arthur.

Akhirnya kitorang pilih King Arthur..
Cam biasa spoiler tulisan pink

King Arthur

Sinopsis:

Ia mengisahkan anak raja yang dibesarkan tanpa mengetahui bahawa dia tu anak raja.
Bila dah dewasa barulah dia tau siapa sebenarnya diri dia lalu mengambil keputusan untuk....

Jeng jeng jeng...

Okay kat bawah ni sinopsis yang penuh spoiler.

Kisahnya bermula dengan adik raja telah membuat rampasan kuasa. Demi memelihara waris, negara dan kuasa, anak raja telah dihanyutkan ke sungai lalu dibesarkan sebagai rakyat marhaen.
Setelah dia dewasa, tetibe air laut menjadi surut dan mendedahkan pedang keramat milik raja yang hilang pada hari rampasan kuasa tersebut, terpacak kat seketul batu, namun tiada seorang pun mampu menarik keluar pedang tersebut. Adik raja (yang kini menjadi raja) tau hanya anak saudaranya yang hilang tu je yang mampu menarik keluar pedang tu lalu dipanggil semua pemuda di seluruh negara datang untuk cuba tarik. Tanpa mengetahui tujuan dia ke sana, Arthur ni pun berjaya tarik pedang tu lalu dibawa ke istana untuk dibunuh di hadapan rakyat jelata. Tiba-tiba muncul sekumpulan manusia menyelamatkannya dari hukuman tersebut dan dibawa jumpa ketua pemberontak. Mereka ajak Arthur merampas semula takhta, namun beliau menolak sebab tak berminat dengan semua ni. Malangnya keluarga dan kawan-kawannya dibunuh dan rumah mereka dibakar. Ini menaikkan darah beliau dan akhirnya bersetuju. Dalam proses itu, makin ramai kawan-kawannya mati dan Arthur tak mahu lagi beban ni lalu dibuangnya pedang tu ke dalam laut. Namun, siapalah dia yang menidakkan takdir (cewah, ayat); pedang tu kembali mencari beliau dan tak semena-menan ingatannya pada hari rampasan kuasa (masa dia kanak-kanak) tu kembali. Akhirnya Arthur amik keputusan untuk terima takdir yang telah ditulis buatnya.
Apakahyang berlaku seterusnya? Dapatkan Arthur merampas kembali takhta yang dirampas oleh ayahnya pada suatu keyika dulu? Apakah kesudahan nasib raja?
Sila tengok.. Hehe..

Review:

Pada Kaklong citer ni best.
Visual dia cantik dan cinematograph dia pun cantek sangat..
Dari permulaan cerita, plot dan sudut visual dibuat dengan teliti..
Emosi yang ditonjolkan oleh para pelakon blended well dengan audio sound dan music..
Memang cantik hasil filem ni..

Walaupun nampak macam perang dan lawan-lawan; unsur drama dan kasih sayang juga diskripkan dengan baik.
Bagi korang yang suka aksi semata mungkin rasa sedikit boring pada awalnya.
Scene perbualan agak cepat, tapi scene yang tak berbual slow sikit.
Sempat la Kaklong berangan pakai baju cantek2 pada zaman tersebut, duduk comel-comel dalam istana..

Kaklong suka sangat masa dia fast forwardkan kisah Arthur tu dari kanak-kanak hingga dewasa.
Ditunjukkan rutin beliau dari kecik hingga dewasa dengan cara yang menarik.
Teringat kat drama Sherlock Holmes.
Pengarah yang sama rupanya. :D

Namun begitu, rasa sedikit kecewa masa kat hujung-hujung cerita..
Kualitinya tak sama macam awal-awal cerita.
Macam nak cepat bagi habis je.
Maksud Kaklong kualiti lakon layarnya yang kurang sikit..
Kualiti visualnya maintain cun dari awal hingga akhir cerita..

Aksi lawan dia masa last part tu kan, nampak simple sangat..
Macam "eh? Macam tu je ke?"
Rasa cam tak berapa nak puas hati la..
Time awal-awal kisah dia dari kanak-kanak sehingga dewasa; kisah pembentukan karakter dia dibuat dengan teliti.. Tapi hujung dia gitu je?

Lepas tu scene last masa mereka buat upacara perlantikan tu pun nampak cincai je..
Rasa tak kena je.
Macam Kaklong cakap tadi la; macam nak bagi cepat abes sebab dan over run.
Haha

Semalam Kaklong ada terbaca yang durasi filem ni asalnya 3 jam setengah.
Namun mereka dah potong / pendekkan menjadi 2 jam..
Kaklong cuba cari balik untuk confirmkan fakta ni, tapi dah tak jumpa pulak.
Kalo betul la filem ni dipendekkan; munasabah la hujung-hujung tu macam cepat sangat..
Tak sempat Kaklong nak feel..
Ceh, feel tuuu..

Dari segi lakonan, takde apa nak komplen.
Pelakon-pelakonnya juga hebat-hebat.

Penjahat dilakonkan oleh Jude Law, bapa King Arthur tu Eric Bana.
Pemanah aka Sharp shooter pula the gojes AIdan Gillen.
Yang jadi Morgana dalam filem Merlin tu pun ada.
Pastu David Bekham pun ada tau..
Awalaupun ada yang cakap lakonan dia macam "stone" tapi Kaklong tengok okay je..
Takde la teruk sangat.

Dikatakan kutipan filem ni tak memberangsangkan (dia tulis flop).
Bagi Kaklong bagus je citer ni..
Takde la sampai tahap nak keluar panggung..
Enjoy dari awal.. Mungkin hujung tu je kureng sikit..
Namun takde la sampai kecewa..

Mungkin pelakon utama tu kurang berjaya buat orang nak beli tiket.
Cuba amik Tom Hardy tak pun Fattah Amin..
Confirm full house! Haha..

Okay la..
King Arthur punya pasal Kaklong bagi 7/10 ⚔

Wassalam..

Pengalaman Citarasa Bonda Buffer Dinner di Hotel Neo Georgetown Pulau Pinang

Salam..

Puasa dah dekat.
Korang yang duk Penang atau perlu ke Pulau Pinang pada bulan Ramadhan ni pasti tercari-cari nak makan kat mana kan..

Apa kata try buka puasa kat Hotel Neo, Georgetown.
Haritu kitorang pi Citarasa Bonda Buffet Dinner kat sini tau. Meh nak citer..

Hotel Neo Dinner Buffet
Disebabkan kitorang datang tu, meja untuk dua orang semua dah penuh, maka kami berkongsi meja dengan sebuah famili..
Oleh itu, Kaklong pun segan la nak berselfie, dan amik gambar sesuka hati..
Ingat nak buat video; tapi segan la dengan famili tersebut.
Niat itu dibatalkan.. Sorry.. :(

Ewah..ewah.. Hepinya Cik Abang kita.. ^^
Dinner buffet ni start pukul 6.30 petang hingga pukul 10 malam.
Sebut Citarasa Bonda pasti korang dapat agaknya temanya camana kan..
Masakan tradisi Melayu-Indonesia gitu..
Tu yang terliur sangat tu.

Makanan banyak sangat. Tak tau nak pilih yang mana..
Menunya pun berubah-ubah setiap hari.

Contonya harini ada ayam masak lemak, opor ayam dan sambal goreng kentang;
Esoknya dorang buat udang tumis sambal, kacang botol belacan dan daging empal;
Lusanya pula ada sotong goreng kunyit, buttered prawn dan lontong jawa.

Hari-hari datang makan pun takpe.. Takde la boring makan yang sama je kan..

Itu antara menunya..
Banyak lagi masakan lain tau..
Jom tengok ..

Uuuuuu.. Kek dan puding <3
Mula-mula masuk je dah nampak chiller ni..
Ai, macam tau-tau je kita suka puding and cake..
Perut pun apa lagi, berdondang sayang ler..

Stall yang menggoncang iman
Kaklong duduk betul-betul depan  stall nasi ayam dan kambing bakar ni..
My favourite tu..
Jom gi dekat..
Nyum nyum nyum
Uuuu..
Tengok la betapa seksinya kambing bakar itu..
Rempahnya.. mantop (y)

buffet sajian utama
Nasi dan lauk pauk semua kat sini..
Ada udang masak lemak, sayur goreng, opor..
Mi goreng pun ada..

smokey
Seterusnya, ikan bakar yang dibungkus elok dalam daun..
Cicah air asam.. Nyumm nyumm

ulam
 Nama pun masakan Melayu-Indonesia; ulam-ulaman takleh lupa..
Ada juga budu, sambal belacan, tempoyak. Pilih je nak yang mana..

salad
 Kalau rasa takmo makan ulam; kita makan salad..

Kudapan
Appetizer istimewa untuk bulan puasa nanti = kurma
Kudapan lain pun ada iaitu jeruk dan kerepek.

soto
Soto pun ada tau..
Nasi impit ada sebelah tu..
Kaklong tak dapat snap, ramai orang..

kuih muih
Selain kudapan tadi tu, ada juga kuih muih tradisional yang nampak sedap giler..
Terutama keria tu..

Sedap kan....

Air Batu Campur
Salah satu stall tu ada buat ABC
Kita order je, brader ni buatkan.. Uuu.. best (y)

Minuman

Makanan je ke.. Air?
Mesti la ada..

Air rosselle dan air kurma..
Sejuk tekak.. :>
Minuman panas pun ada tau, teh kopi semua ada..

Selain masakan di atas ada lagi yang Kaklong tak berkesempatan nak amik gambar sebab orang tengah ceduk makanan:

- bubur nasi
- bubur lambuk
- sate, dan nasi impit kuah kacang

Okay, jom tengok apa kitorang makan..
Hehe,, Sebok je nak tunjuk.. XD

citarasa bonda dinner buffet
Kitorang makan bubur lambuk dan ikan bakar cicah air asam.
Tambah pula dengan makan nasi putih dan kambing bakar.
Air roselle dan air kurma tu dua-dua Kaklong punya.
Abang minum teh panas..

ikan bakar
Sedap kan ikan ni..
Bakar pun just nice. Tak kering..

Sate dia besar giler tau.. Makan 3 batang pun dah kenyang..

besar kan..
Eh, lupa nak bagitau ada otak-otak juga..
Nama pun selera bonda..

Bergambar sat.. :)

puding
Lepas abes makan, Kaklong pun merasa puding..
Uuuu.. sejuk dan sedap..

Makanan kat sini tak manis sangat..
Ada kan sesetengah tempat kita pergi, rasa manis gula je..
KAdang-kdang tak mampu nak telan..
Kat sini kandungan gula dia just nice. I like

kek
Mana cukup puding je..Nak juga rasa kek velvet ni. Hohoho..
Ada lagi muffin coklat tu, tapi dah kenyang la..
Takleh sumbat dah..

kata kenyang?
Kenyang-kenyang pun sempat jugak sambar aiskrim sebiji
Amik perisa strawberi..
Ada 3 perisa boleh pilih.

Nak selfie lebih-lebih segan pula..
Dah ler si bapa famili tersebut duduk depan Kaklong..
Hew hew.. T__T

Lemongrass Restaurant
Sebelom balik, amik gambo sekali..
Woo.. cam serius je muka Kaklong tu..
Sedih ke nak tinggalkan buffet tersebut..?

Takpe, nanti kita datang lagi yer Cik Abang.. :D

Kepada korang yang nak merasa Citarasa Bonda  Buffet Dinner ni bole la pi kat Hotel Neo yang terletak di Georgetown Pulau Pinang

pamplet buffet

Ni alamatnya:

Hotel NEO+ Penang by ASTON
68, Jalan Gurdwara,
10300 Georgetown, Penang, Malaysia
Tel: 604-2551000 extension 1121
Fax: 604-2631003
Mobile: 017-426 7598

Tak pon korang ikot peta ni:



Erm..
Nak dinner kat mana pula pasni ek..

Wassalam...

Review Filem : Split

Salam..

Korang mesti dah tengok cite Split haritu kan..
Siapa belom tengok, spoiler tulisan pink 

Filem Split

Tengok poster dia pun Kaklong takde rasa nak tengok..

Tapi dapat banyak juga feedback positif.
Semalam, lepas abes buat kerja semua, Kaklong pun spend 2 jam menonton filem ni.

Filem Split ni diarahkan oleh M. Night Shyamalan dan teraju utamanya James McAvoy (Professor X versi muda tu)

Ia mengisahkan seorang lelaki yang ada variety identity.
Kita pernah dengar kan tentang split personality, iaitu seorang individu mempunyai dua personaliti yang bertukar-tukar. Dalam filem ni sorang lelaki ni ada 23 identiti..

Perghhhh!
Camana la boleh ada banyak sampai macam tu..?
Lelaki ni dibantu/dipantau oleh seorang doktor ni yang percaya dia memang ada 23 identiti; malangnya doktor lain tak percaya.

Kisah bermula dengan salah satu identiti tu telah menculik 3 gadis remaja yang jelita.
Gadis ni dan para penonton juga tak tau tujuan penculikan ni; sebab dia tak mengapa-apakan pun gadis-gadis tu...
Dalam duk cuba melepaskan diri tu, gadis-gadis ni jadi keliru dengan kemunculan orang yang sama tapi identiti lain-lain.

Identiti 1

Identiti 2


Ni semua identiti yang berbeza

Ada beberapa identiti yang gelap dalam diri lelaki ni telah menjadi lebih dominan sehingga ke tahap dia menyamar jadi identiti lain; namun doktor tu dapat detect akhirnya.
Dalam beberapa tempoh, doktor tu terima email dari identiti lain minta tolong; emergency.
Ini menambahkan lagi rasa curiga doktor tersebut.

Haaaa..
Nak tau apa jadi kene la tengok..

Review:

Bagi Kaklong jalan ceritanya biasa-biasa je..
Simple dan straight to the point..

Apa yang membuatkan filem ni menarik dan lain dari yang lain ialah lakonan si McAvoy.

Mimik muka, gaya percakapan, body language dia berubah-ubah ikut personaliti yang dilakonkan..
Dan ada beberapa babak yang identiti tu bertukar dalam waktu tu juga, mimik dia pun terus berubah..
Memang psiko la aku tengok dia tu..
Sampai Kaklong pun naik takot..
Susah dah nak percaya kat dia.. Haha..

Semasa menonton, Kaklong duk fikir, "kalau orang lain yang pegang watak ni; adakah ia akan jadi menarik macam ni juga?"; pastu duk pikir siapa lagi yang sesuai bawa watak macam ni.

Lakon layar dia pun bagus; susunan plot pun okay..
Pandai dia buat flash back yang dapat relate kenapa dia jadi camtu;
Kenapa watak gadis tu pun jadi camtu..

Adegan cemas dia pun menjadi..
Kaklong pun takot-takot kalo kene bunuh ke, kene attack pada bila-bila masa..
Ye la kan, split personaliti...
Sekali dia tukar on the spot dan bunuh-bunuh orang macam mana?
Dub dab dub dab la juga.

McCoy punya pasal Kaklong bagi 8/10 bintang.

Wassalam..

P/S: Pada akhir filem tu ada satu scene yang menjadi tanda tanya..
Apapun, tanda tanya tu dah terjawab dan ya akan ada sekuel pada tahun 2019 nanti.

Nak tengok!

Review Filem :Locke

Salam..

Spoiler Alert
Spoiler takde warna pink kali ni..

Filem ni menarik..
Ataupun...
Sangat tak menarik..

Depend pada citarasa masing-masing..
Alahai, musyuk musyuk..

Ada 3 sebab kenapa filem Locke ni menarik (bagi Kaklong):

1) Sebab Tom Hardy.

2) Sebab lokasi filem.

3) Sebab accent dia yang seksi.

Hmmm....
Macam tak profesional je ketiga-tiga reasons tu.. Haha..
Lantak la..
Blog ni pun takde la profesional mana..

Kaklong minat Tom Hardy sejak tengok dia dalam The Drop.
Lepas tu dalam Child 44, Legend, The Revenant dan Mad Max: Road Fury.
Semua filem tu dia lakonkan dengan sangat hebat.

Paling terkesan ialah The Drop..
Dalam citer tu dia nampak seksi sangat..
Kaklong rasa macam nak jadi milik dia..
Suka tengok dia dalam scene gulung tangan orang dalam wrapper tu..
Macam pro je.. Haha..

Menggulung pun boleh nampak pro ke?
Pelik betul aku ni..

Sepelik-pelik Kaklong filem ni lagi pelik..

Sepanjang filem ni korang akan nampak Mr Locke (Tom Hardy) bawak kereta je sampai sudah.
Pelakon lain semuanya hanya melakonkan suara dari dalam telefon..

Kisahnya..
Locke perlu hadir ke upacara besar dari syarikat dia bekerja pagi esok. Memandangkan dia orang penting, wajib hadir. Namun begitu, wanita yang mengandungkan anak dia (bukan isteri) tiba-tiba nak melahirkan anak malam tu juga. Malam tu kebetulan dia dah janji nak tengok sukan (tak ingat sukan apa) dengan isteri dan anak-anaknya.

Akhirnya dia buat keputusan pergi ke wanita yang nak bersalinkan anak dia tu, cancel temujanji dengan famili dan pagi esok dia tak dapat hadir, kene contact kawan dia uruskan.. Kawan dia pulak tak tau apa-apa. Sebenarnya tau, tapi bukan tugas dia kan; tiba-tiba je jadi bidan terjun.

Locke nak juga hadir ke hospital tu sebab dia takmo jadi macma ayah dia. Dia nak jadi seorang yang bertanggungjawab atas apa yang dia lakukan (termasukkan kesilapan termengandungkan assistant dia masa tengah mabuk malam tu). RAsa tanggungjawab tu bukan hanya pada anak luar nikah tu, tapi juga kepada famili dia. Dalam phone tu juga dia bagitau isterinya pasal kelahiran bayi tu.

Stress gila situasi tu..
Kawan dia yang panik tak tau nak buat apa untuk upacara pagi esok..
Masalah-masalah yang timbul last minute..
Isteri dia yang marah kerana kecurangannya..
Wanita yang tengah nak bersalin tu pula panik sebab sorang diri kat hospital.
Dan dia pula duk dalam kereta tengah drive..

Selain tu aksen dia pun seksi tau.
Kaklong tak kenal aksen apa tu..
Tapi rasa terpesona je dengan dia bercakap..
Kalau tak faham cerita apa atau tak faham apa dia cakap pun takpe..
Aksen tu dah cukup buatkan kita terbuai-buai..

Eee.. kenapa review aku macam ni..?

Okay..

Paling penting, filem ni lain dari yang lain..
Tahap stress dia pun bole tahan, kalo kita ada family value yang kuat..
Remaja dan muda mudi mungkin kurang minat kot..
Belom sampai masa nak feel citer macam ni

Kekuatan utama filem ni ialah skrip dia dan kedua lakonan Tom..
Susah kot nak berlakon sambil bawa kereta dan tuturkan skrip je..
Takde pelakon lain selain diri sendiri, nak interaksi pun susah,,
Itu bagi kita la yang tak pandai berlakon ni..
Tapi beliau buat dengan smooth je..

Salute salute..

Korang yang nak cari kelainan bole la tengok filem ni.
Cite rni takde aksi, ada bercakap-cakap je..
Tak macam transformer la.. Huhu

Wassalam..

p/s: Tau tak filem ni yang hanya dia sorang je muncul dan scene cuma bawak kereta dari awal hingga akhir; bajetnya ialah 2juta USD.. Perghh.. Bayar apa je 2 juta tu..?

1 juta gaji Tom, selebihnya kos produksi kot.. :D

Kisah Kaklong dan Kacang Pool

Salam...

Ni kisah lama juga ni..

Haritu Kaklong gi jalan kat Selangor dan dibawa ke satu restoran boleh tahan la juga dia punya terkenal.

Masa tu dalam pukul 10 malam camtu, perut pun takde la lapar sangat.
Dalam senarai menu tu Kaklong terpandang la "Kacang Pool".
Aik, pelik je nama ni.
Tak pernah dengar..

Nama je orang Malaysia, bukan semua makanan pernah dengar. Haha..

Kaklong pun order la..

Bila sampai kan, perghhhh... nampak sedap gila siot..

kacang pool.. Yummy!
Tengok rupa pun dah dapat agak rasa dia camana..
Siap amik gambar lagi sebab nampak presentable sangat..

Masuk suapan pertama kan..
Kaklong macam... frozen kejap... (betul ke perkataan frozen tu, ke freeze, ke apa ek.. Takpe la asalkan korang faham)

TAK SEDAP!

Kaklong cuma nak luahkan balik benda yang dalam mulut Kaklong ni..
Tapi takkan la..
Macam biadap pula..

Siapa lebih biadap?
Orang yang buang makanan tak sedap dari mulut dia?
Atau orang yang masak tak sedap langsung?

Persoalan yang lebih utama;
Siapa yang cipta benda ni?

Muka aku ni mesti dah macam ayam berak kapur dah ni..
Dah la ramai orang.. T___T

LAst-last Kaklong pun telan je la..

Termenung kejap kat situ..
Ni apa benda ni sebenarnya?
Nak kata kacang, tak rasa kacang..
Rasa rempah dan bawang je..

Macam mana ni?
Adakah Kaklong perlu menghabiskannya?
Macam satu penyeksaan je kene makan benda ni..
Owh no..

Disebabkan memang dah dididik habiskan makanan dalam pinggan tanpa sebarang kompromi,
maka Kaklong habiskan juga walau tangisan..
Dan seribu penyesalan..

Kenapa kenapa..
Kenapa peristiwa ini ditulis dalam novel hidupku..?
Huwaaaaaa

Kaklong terus takde mood dah sepanjang berada di Selangor..
Kaklong nak keluar dari negeri tu sekarang..
Tapi bukan salah Selangor pun..

Lepas makan tu dorang pun borak lama-lama..
Aku ni memang kalo mood makan terganggu aku akan jadi incredible Hulk..
Sabar-sabar..
Berzikir banyak2 time tu...

Tak lama lepas tu kitorang pun balik..
Alhamdulillah..

Namun trauma Kaklong tak balik..
Ia terus menerus menghantui diriku ini hingga berbulan-bulan lamanya...
Sedih sangat..

Memang macam tu ke rasa kacang pool?
Atau kedai tu masak tak sedap..

Sejak hari tu biarpun nampak Kacang Pool dalam menu kedai lain, Kaklong tak berani cuba.
Kami dah jadi musuh ketat..

R.I.P Kacang Pool

Wassalam...

Review : Sebulan guna set kurus, naik sekilo lebih

Salam...

Ingat tak Kaklong ada beli set kurus haritu..
Malas nak sebut nama,  kalo rajin belek korang jumpa la..

Genap seminggu Kaklong consume, naik sekilo..

Minggu kedua kekal..

Minggu ketiga kekal..

Minggu keempat kekal..

Minggu kelima kekal..

Wow!

Hebat kan kesan dia..

Semasa minggu pertama tu naik sekilo, seller cakap ada banyak reason antaranya bla bla bla..

Pastu Kaklong respond (kalau tak respond macam kurang sopan pula kan)

"Mungkin juga sbb saya selalu tido lewat. Biasa pukul 2 baru tido."

Seminit kemudian dia pun naik satu post kat FB:

"Tau tak? Tidur lewat pun boleh gemuk. 
Dah tidur lewat tu mesti nak makan itu ini. Insoflah!"
Lepas tu taruk smiley ketawa sampai nanges..

Post ni dia up pada pukul 1 pagi..

Erm...

Aku kenal ramai je orang tido lewat, kurus kering je dorang..

Aku kenal ramai je tido pukul 10, gemuk2 je dorang..

Makan macam-macam kalo tido lewat..
Tak tau la orang lain, kalo ditujukan untuk Kaklong, itu fitnah.

Dah 3 tahun rumah Kaklong takde kudapan (kacang, snek, roti, biskut dll)
Dah 3 tahun rumah Kaklong takde minuman lain kecuali air masak dan kopi teh untuk Cik Abang, itu pun dia bancuh sendiri sebab tau Kaklong tak minum manis dah..

Okay, langsung tak minum manis tu tipu la kan..
Makan luar minum je manis, kadang2 beli wonda coffee..
Ada la seminggu sekali dan makan sedap..

Setiap kali rasa lapar Kaklong togok air masak je nak bagi hilang lapar, punya la nak elak makan dan gula..

Pastu orang cakap macam ni pula semata-mata Kaklong gemuk dan tak turun walaupun diet, walaupun makan ubat kurus..

Sedap kan mulut dia..

Ni review Kaklong selepas consume setiap produk tu..

Minuman soya tu Kaklong minum 2x sehari..
Lepas minum pagi perut Kaklong jadi lapar sangat..
Lapar sampai menggigil, last2 kene masak untuk lapik perut ni..
Rasa macam rugi pulak..
Ingatkan ia boleh mengenyangkan selama beberapa jam, sementara tunggu tengahari..
Rupa-rupanya minum soya segelas, pastu makan pagi pulak..
TwT

Ubat pelawas tu baunya sama seperti teh detox yang pernah Kaklong minum..
Kesannya?
Pada Kaklong teh detox tu lagi lawas..
Dua-dua pun buat sakit perut, tapi teh detox lebih lawas.
Macam kurang berbaloi sakit tapi keluar sikit..
Better sakit dan keluar banyak..
Kalo korang faham la maksud Kaklong..

Dan pelawas yang terbaik yang pernah Kaklong consume ialah..
Detox water yang buat sendiri..
Perut tak sakit, cuma rasa nak membuang dengan kerap (2 3 kali juga la sehari)
Dan dia keluar dengan lembut dan habis..
Tak terputus dan tak cair serta tak menyakitkan...

Kalo korang nak try, ni resepi dia:

1.5 liter air panas
1 uncang teh hijau
Sebiji lemon (dihiris bulat2)
Sebiji oren (dihiris bulat2)

Lepas sejuk tu, simpan dalam peti..
Esok pagi minum la sikit2 sampai abes..
Lepas abes tambah air biasa dan simpan lagi semalaman.
Esok tu minum lagi sampai abes..
Pastu buang la sisa oren dan lemon tu..

Buat yang lain pula..

Kaklong pun dah start balik semalam..
Ni bukan untuk kurus, tapi untuk cuci perut..

Yang satu lagi tu cuma minyak ikan..
Dia memang bagus sebagai sumber omega-3.
Tapi bukan penyumbang utama utk kurus.
Kalo tak pasti Kaklong dah turun dah at least sekilo..

Ni stagnant je..

Kesimpulannya:

Kalo makan ubat kurus dan berjaya kurus, thanks to ubat tersebut,

Kalo tak berjaya, bermakna kita yang salah, maka kita perlu makan lagi dalam seratus botol baru kurus.. Kalau gagal juga walau selepas 100 botol, memang kita salah la..

Set kurus tu masih ada sikit lagi..
Kaklong akan habiskan..

Tak tau la lepas ni nak cari ubat lain lagi atau..
Atau apa...?
Hahaha..

Diet dah..
Senaman pun dah..

Mungkin kene buat workout dengan profesional trainer barulah menjadi kot..

Spend Rm400 utk ubat kurus vs RM400 utk trainer..

Trainer RM400 sebulan ke? Ntah..

Wassalam..

p/s : Nak baby..

(bukan) Review Filem Kisah Tale of Tales

Salam..

Pelik pulak tengok cerita ni..
Pelik takpe asalkan best.

Tale of the Tales

Memandangkan cerita ni released 2 tahun lepas, maka Kaklong nak tulis je la keseluruhan cerita dia termasuk spoiler dia..
Kalau korang nak tengok citer ni, jangan baca la ya.. Takot tak syok pula nanti..
Yang kaler  pink ialah spoiler

Sinopsis:

Filem ni adalah gabungan tiga kisah dongeng Itali..

Kisah pertama mengenai, permaisuri yang takde anak tapi nak sangat anak sampai dia mudah tersinggung pasal anak ni. Selepas puas berikhtiar, tiba-tiba muncul sorang pakcik ni bagitau kalo nak anak, dorang kene dapatkan jantung rasaksa air, dimasak oleh seorang anak dara secara seorang diri. Cuma dia ingatkan semua yang hidup akan ada kematian supaya keseimbangan alam tu kekal.

Demi cinta, raja pun pi cari raksasa tu lalu terkorban. Permaisuri tu cam rilek je tengok suami dia mati. cepat-cepat dia amik jantung rasaksa tu lalu suruh sorang servant dara ni masak jantung tu sorang-sorang. Masa tengah masak, servant tu jenguk dalam periuk dan terhidu wap masakan; tak pasal-pasal dia terus buncit (aka mengandung)

Queen amik jantung Rasaksa

Selepas makan, permaisuri tu pun mengandung, tapi esok tu merek berdua terus lahirkan baby masing-masing. Baby tu pulak muka sama macam kembar, rambut putih macam raksasa laut tu tadi.

Anak raja dan anak servant tu membesar dan berkawan baik macam kembar dah. Dorang punya rapat sampai anak raja tu tak peduli sangat pun pasal mak dia (permaisuri). Permaisuri tak suka dan dapat rasa anak dia tu dingin je dengan dia lalu suruh jangan kawan dengan anak servant tu..

Satu hari permaisuri panggil anak dia pilihkan subang lalu dia terbau anak dia lain macam. Rupa2nya anak si servant tu masuk istana (dengan kebenaran anak raja). Anak raja sikit punya excited bila tau mak dia (permaisuri) tak perasan perbezaan mereka berdua. Anak raja tu pun suggest lepas dia jadi raja nanti, dorang akan bergilir2 jadi raja. Harini aku jadi raja, esok kau pula jadi raja. Sampai ke sudah. Banyak cantik muka dia..

Rupa-rupanya permaisuri diam-diam duk dengar perbualan tu kat luar. Ketika anak raja tu nak balik, permaisuri ikut lalu cuba bunuh budak tu namun tak berjaya.


Anak Queen

Keesokan harinya, anak servant tu nak keluar dari negeri. Rasanya sebab dia tau permaisuri nak bunuh dia. Anak raja ternampak dia tengah naik kuda tu pelik la dan tak puas hati tetibe kawan baik dia nak pi. Last2 anak servant tu buat mata air dan cakap, "kalo air ni jernih, maksudnya aku hidup aman; kalo keruh maksudnya aku dalam bahaya. Kalo air ni kering bermakna aku dah mati" Akhirnya anak raja tu mengalah dan biarkan kawan dia pergi.

Pada suatu hari mata air tu jadi keruh lalu cepat-cepat anak raja tu keluar cari kawan dia. Sampai la ke satu kampung dan orang kat situ peluk-peluk dia sambil bersyukur. Dorang cakap dah 5 hari dia hilang dalam hutan. Anak raja pun bergegas ke hutan nak cari kawan dia.

Permaisuri pula duk cari anak dia yang lesap begitu saja. Cari punya cari tak jumpa, akhirnya pakcik yang suggest makan jantung tadi tu muncul dan nak tolong dia. Permaisuri pun sanggup apa saja.

Rupa-rupanya, anak servant tu terjatuh dalam lubang/gaung dan kakinya patah. Tiba-tiba seekor kelawar gergasi datang dan nak bunuh dia. Dia cuba lari (mengesot) sambil minta tolong. Anak raja terdengar lalu datang selamatkan dia. Sempat kelawar tu tikam anak servant tu sekali, cepat-cepat anak raja tu halang. Kelawar tu macam tak jadi nak tikam anak raja, lalu anak raja pun berjaya bunuh kelawar tu dan selamatkan kawan baiknya..

Yang tak best (bagi Kaklong la kan) rupa-rupanya kelawar tu ialah permaisuri tu..
Adoi, sabar je la..
Kaklong tak suka cerita macam ni.. 
Kisah anak bunuh mak ni, walaupun tak tau tu mak dia tapi hati Kaklong tetap takleh terima :(

Okay la..
KIsah kedua ni best sikit dari kisah tadi.

Kisah kedua pula mengenai seorang raja yang gila perempuan.
Semua perempuan muda dia menggatal aka ajak tidur sama..
Raja kan.. Siapa nak tolak.

Pada suatu hari Raja terdengar suara yang merdu kat luar. Cari punya cari tengok sorang gadis duk sangkut-sangkut something kat luar rumah. Raja pun terus ngorat. Gadis tu rasa segan terus masuk rumah.

Rupa-rupanya itu bukan gadis, tapi dua wanita tua (adik beradik) Dora dan Imma yang miskin dan kotor duduk dalam rumah tu. Dorang tak pernah keluar rumah atau jumpa orang luar. Rasanya dorang menyara hidup dengan buat rambut palsu kot.. Walaupun tua, tapi suara dorang muda..

Dua beradik

Raja pun gelepor sangat nak ngorat perempuan yang disangkakan gadis muda 17 tahun tu, lalu menghantar barang kemas. Mereka excited gila. Imma fikir better jangan amik tapi Dora ni tamak sikit, dia nak juga simpan. Tiba-tiba raja muncul depan rumah.

Raja gatal tu pun mengayat dan nak tengok muka.. Dora, si nenek gatal ni pun sama naik mengayat raja tu dari dalam rumah. Dora minta tempoh seminggu, lepas seminggu nanti Dora bagi raja tengok jari dia. Raja pun setuju dan tak tau pun ada 2 orang nenek tua rupanya dalam rumah tu..

Imma dah gelisah dah, tapi Dora rilex je..
Dora celup-celup jari dalam air panas dan balut-balut dalam seminggu dengan harapan akan jari boleh jadi muda (bodoh betul). Yang Imma pula dia ada tabiat hisap jari telunjuk..

Pada hari yang dinanti-nantikan, Dora buka balutan dan tengok jari dia buruk giler..
Dia dah mula takut, dan time tu jugak la raja tu datang..
Tiba-tiba dia ternampak jari Imma yang yang selalu dihisap tu nampak muda remaja (jari tu satu je la.. Yang lain kedut dah), cepat-cepat dia jolokkan jari tu kat lubang pintu..

Raja pun bertambah gatal tengok jari tersebut. Raja nak juga tengok si empunya diri..
Si Dora ni tak makan saman, dia pun menggedik-gedik ngan raja tu dan last sekali cakap malam karang dia akan datang ke bilik tuanku dengan syarat takde sebatang lilin pun sebab dia malu kalau tuanku nampak dia tanpa seurat benang..

Ya Allah..
Nenek menopause camni pun bole gatal camni ke..
Sabo je la banyak2

Malam tu Dora pun berkelubung dan pergi masuk ke istana dan terus ke bilik raja..
Raja pun ikot kehendak dia, bergelap la dorang berseronok berdua-duaan menggatal birah..

Pagi tu raja bangun dengan curious lalu pasang lilin nak tengok kejelitaan gadis yang dia berseronok sangat malam tadi..
Terkejut beruk raja tu tengok nenek bogel atas katil dia lalu cepat-cepat panggil pengawal...
Dalam kegelian dia suruh guard tu campak nenek tu dari tingkap bilik..
Confirm raja trauma dengan peristiwa tu.

Naseb baek Dora tu tersangkut kat pokok, lalu muncul sorang wanita tolong turunkan dia.
Ntah kenapa wanita tu pergi susukan nenek tu..?
Rasa cam takleh hadam je scene ni..

Mungkin juga sebab Dora dicampak sekali dengan selimut - bila terangkut tu nampak macam duduk atas buaian - dan kebetulan wanita yang tolong nenek tu memang gila kot..
Ni teori Kaklong je ni..
Teori Cik Abang lagi best--> "wanita tu ahli sihir"

Lepas disusukan, nenek tu berubah jadi muda. Dah la muda, lawa gila pulak tu..
Kebetulan raja yang trauma tadi pergi memburu dan terserempak dengan Dora yang muda.
Apa lagi, jatuh cinta la.. Nama pun gatal..


Dah jadi muda

Tak lama kemudian, Imma yang duduk sorang-sorang kat rumah terima pakaian dan barang kemas dari bakal permaisuri serta jemputan ke majlis perkahwinan mereka.
Imma pun pergi la, tapi macam kera sumbang je kat situ.
Bakal permaisuri aka Dora yang muda pun tegur dia dan cerita la yang dia dah jadi muda tanpa sebab..
Dan minta dia rahsiakan perkara ni..

Imma pun happy dapat jumpa balik kakak dia yang hilang tu dan dia taknak balik.
Dia nak duduk kat istana tu dengan kakaknya..
Dora suruh balik dan marah kenapa bagitau orang pasal dorang adik beradik..
Sebab tak logik la adik beradik tapi nampak macam nenek dan cucu..

Imma desak Dora bagitau camana bole muda sebab dia pun nak muda juga..
Bosan dengan desakan tu Dora terlepas cakap yang dia lapah kulit dia..
Tiba-tiba raja nak masuk bilik dan Dora pun sembunyikan Imma..

Malangnya raja ternampak Imma lalu kembali trauma teringatkan peristiwa tidur dengan nenek tua haritu..
Imma dihalau dari istana lalu dia pun cari orang untuk tolong lapah kulit dia sebab nak muda..
Mana ada orang nak buat macam tu.
Akhirnya ada sorang yang sudi, itupun setelah Imma bagi semua barang kemas sebagai upah tolong lapah kulit dia.. 
Imma dibawa ke hutan dan kulitnya pun dipotong oleh orang tu..

Eeee.. geli aku..

Tapi Kaklong suka cerita ni..
Storyline dia best..
Lakonan dia pun best..

Kisah ketiga pula..
Penat pula menaip ni..

Kisah ketiga tentang seorang raja yang ada seorang puteri.
Pada suatu hari si puteri ni nyanyikan lagu ciptaannya untuk ayahanda tercinta.
Tapi time tuada kutu duk hinggap-hinggap kat tangan dan si raja main tangkap-tangkap kutu tersebut; lalu tak amik port pasal nyanyian puterinya..

Tak pasal-pasal raja tu obses dengan kutu tersebut..
Ai, citer macam ni pun ada ke..
Dan dia pelihara kutu tu sampai kutu tu jadi besar giler..
Kutu tu besar macam apa ek.. Macam panda kot..
Tapi raja senyap-senyap je pasal ni, tak bagitau orang..

Raja dan Kutu. Haha

Puteri pun selalu bercerita tentang dia nak pergi mengembara la, nak pergi tengok dunia semua tu raja buat acuh tak acuh je.
Raja cakap, takpe dah kawin nanti bole la keluar dari sini.
Puteri pun minta raja carikannya suami, raja asyik cakap serah pada takdir..

Pada suatu hari, kutu bapak besar tu pun mati lalu raja jadi sedih.
Tak pasal-pasal raja dapat satu idea..

Raja buat satu pertandingan, siapa dapat teka kulit apa ni, dia akan dapat kawen dengan tuan puteri.
Kulit kutu bapak besar tu dia pamerkan..
Ramai orang cerdik pandai, hensem giler datang meneka..
Takde orang bole jawab..
Logik la kan, sape nak jawab kutu.. Mana ada kutu besar macam tu..

Tiba-tiba muncul seorang orga nak jawab..
Raja terkejut juga, tapi bagi je dia join pertandingan ni..
Kalau orang cerdik pandai pun tak dapat jawab, apa lagi orga macam ni..

Malangnya, orga tu dapat jawab dengan betul..
Warggghhhh!

Demi menepati janji dia kahwinkan dengan tuan puteri.
Orga pun bawak tuan puteri ke rumah dia..
Rumah dia jauh ke dalam hutan..
Pastu kene daki gunung berbatu..
Dalam gunung tu ada gua, gua tu la rumah orga tu..

Orga tu nampak baik je dan sayang sangat kat tuan puteri..
Tapi sanggup ke tuan puteri duduk dalam gua dengan orga pulak tu..
Kerusi pun takde, katil pun takde, bilik mandi pun takde..
Hari-hari pakai baju yang sama pastu comot-comot..


Seram

Pada suatu hari ketika orga tu pergi memburu, tuan puteri ternampak sorang wanita kat seberang batu sana.. Dia minta tolong selamatkan dia.. Wanita tu cakap esok dia tolong lalu pergi.. Tuan puteri kecewa sangat...

Esok tu wanita tu betul-betul datang satu famili. Dorang ni macam gipsi atau sarkas.
Anak muda dia meniti atas tali untuk ke seberang.. 
Tapi time tu orga tu ada kat rumah (rumah ke..?)

Senyap-senyap anak sarkas tu dukung tuan puteri dan meniti  ke seberang sana. 
Namun orga tu perasan lalu kejar dorang... 

Lari punya lari namun orga tu dapat juga bunuh satu famili tu.
Tuan puteri tau dia dah tak dapat lari lalu di aikot je la kehendak orga tu..
Namun begitu, time orga nak dukung dia, puteri tu kelar leher orga tu lalu mati di tempat kejadian..

Tuan puteri bawa balik kepala orga lalu dipersembahkan kepada ayahandanya..
Raja yang tengah sakit tu sikit punya happy tengok anak dia balik dan berguling-guling minta maaf..

Habisssss....

Cerita ni pun Kaklong suka..
Tapi Kaklong suka je orga tu sebab dia baik..
Haha..

Haaaa..
Penat giler tulis..
Tak larat dah nak tuis review..

Review pendek je la,, Bole..

Keseluruhannya Kaklong suka..Cinematografi dia cantik.
Lakonan pun bagus..
Pakaian pun cantik kene dengan zaman..

Lakonan paling bagus ialah tuan puteri, orga, Dora (tua) dan Imma.

Cerita pertama tu bagi Kaklong biasa-biasa je lakonan dia.. Tak terkesan sangat pun...

Kaklong bagi 4/5 bintang.. Pasal cerita pertama tu kureng best..
Kalo tak, pasti dapat fullmark.

Wassalam..

p/s: Nampak sangat penat kan... *phew*